пятница, 21 июня 2013 г.

Методична скринька: Урок математики в 5 класі


Розв’язування задач з теми: «Прямокутник. Трикутник. Квадрат.»









Мета: узагальнити та систематизувати знання, вміння та навики учнів з даної теми; перевірити вміння застосовувати їх при розв'язанні задач; розвивати техніку усного рахунку, навички самоконтролю; сприяти вихованню чесності та прищеплювати інтерес до математики.
Обладнання: кросворд, довідник, тести, картки №1 та №2, малюнки для галереї.

Хід уроку:

I. Вступне слово вчителя, мотивація учбової діяльності:
Вчитель: Діти, сьогодні на уроці ми будемо узагальнювати та систематизувати знання, вміння та навички, які стосуються вивчених геометричних фігур: прямокутника, трикутника та квадрата. Запишіть в зошитах дату уроку та тему.
I нехай ось ці слова:   Я чув та забув
Я бачив та запам'ятав
Я зробив та зрозумів
Будуть дороговказом на нашому уроці. I сьогодні до нас завітали гості з країни Геометрія.
(до дошки виходять 3 учня, тримаючи в руках геометричні фігури: прямокутник, трикутник та квадрат)

Прямокутник:   Дозвольте щиро вас вітати
Про себе трохи розказати.
Я — Прямокутник.
I так всі звуть мене,
Бо маю всі кути прямі
I сторони попарно рівні.

Квадрат:   Рекомендуюсь. Я - Квадрат.
Усяку площу міряю підряд.
I маю я чотири сторони
Усі однаковісінькі вони.

Трикутник:  А я, Трикутником звуся
Від всіх фігур я тим різнюся,
Що маю різні назви я.
Я можу бути тупокутний,
I гострокутний, й прямокутний.
В залежності від довжини сторін
 Міняю назви я.
I вже звуть мене різностороннім,
Рівностороннім чи рівнобедреним.

Прямокутник: Ми прийшли до вас на урок, щоб побачити як добре ви нас знаєте. Квадрат: Вмієте розпізнавати, будувати, вимірювати сторони.
Трикутник: Як навчилися обчислювати наші периметри та площі.
Прямокутник: Але спочатку розгадаємо кросворд.

(геометричні фігури задають питання, учні класу дають повні відповіді, а вчитель в кросворді відкриває розгадані слова)

Прямокутник:  1.Сума довжин всіх сторін многокутника – це його... (периметр)
2. Чотирикутник, у якого всі кути прямі – це... (прямокутник)
Трикутник: 3. Геометрична фігура, яка складається з трьох точок, як1 не лежать на одній прямій і трьох відрізків, які їх попарно сполучають, називається... (трикутник)
Квадрат: 4. Прямокутник, у якого всі сторони рівні — це... (квадрат)
5. Яка величина обчислюється в квадратних одиницях? (площа)
Прямокутник: 6. Це площа квадрата, сторона якого 100м. (гектар)
Трикутник:  7. Це площа квадрата, сторона якого 10 м. (ар)

Вчитель: Молодці, діти! Добре знаєте означення. Але і у нас є завдання для наших гостей: побудуйте із своїх геометричних фігур будиночки.

(геометричні фігури будують на дошці три будинки тільки з своїх фігур)

Прямокутник:  Чи подобаються вам, діти, наші будиночки?
Діти: Ні. Ми на минулому уроці побудували кращий.

(вчитель показує будинок, який створений за допомогою цих же фігур)

Вчитель: Ось той будинок, що ми побудували.
Трикутник: Ой, який гарний!
Квадрат: Так ми всі живемо в ньому?!!
Вчитель: Так, ви живете в цьому будинку всі разом. Так і в нашому житті всі речі та предмети, що нас оточують складаються з різних геометричних фігур. I серед них ви можете розпізнати вивченні нами фігури.
А зараз, запрошую вас, наші гості, зайняти місця в класі та прийняти участь в нашому уроці.

(геометричні фігури займають місця в класі)
Вчитель: Я запрошую вас в художню галерею, де знаходяться картини, створенні за допомогою геометричних фігур. Тому недарма італійський фізик, астроном та математик Галілео Галілей писав: "Природа говорить мовою математики: літери цієї мови — круг, трикутник та інші математичні фігури".
А тепер я пропоную вам вибрати одну з даних фігур та замалювати її в зошиті. В кінці уроку ви дізнаєтесь, для чого ми це зробили.

(діти вибирають одну з даних фігур: коло, квадрат, трикутник, прямокутник та ламана)

П. Актуалізація опорних знань:
Вчитель: Перш ніж перейти до розв 'язання задач, пригадаємо формули для обчислення площ та периметрів вивчених нами фігур.
(учитель називає фігуру (прямокутник, трикутник, квадрат) та вказує потрібну форму. Діти показують названу формулу, а один з учнів її коментує)
Вчитель: Молодці, формули знаєте добре. А ось ця таблиця буде служити вам довідником.

III. Розв'язування задач:
Завдання для групи В:
1 ) Домашнє завдання нестандартного типу на знаходження площі фігури, відтворює біля дошки один з учнів.
2) Біля дошки, виконати перевірку.
3) Всі останні учні групи розв 'язують задачу з картки №1, а один із учнів цю ж задачу зі зворотної сторони дошки.
(вірне розв 'язання цих завдань оцінюється в 4 бали)

Завдання для групи А і Б:
1) Усний рахунок за готовими малюнками.
2) Перевірка, з коментуванням, завдання біля дошки: виконати перевірку.
3) "Бізнес - гра", завдання для якої - це тести. Правильне виконання всіх завдань оцінюється в 9 балів і це - початковий капітал.

(поки учні групи А і Б виконують тестову роботу, вчитель разом з учнями групи В перевіряє правильність виконання їх завдання)

Завдання для групи В (робота в парі):
Завдання за готовим малюнком, яке оцінюється в 7 балів. Для розв'язання завдання дається підказка (знаходження площі прямокутного трикутника).
Зробити потрібні побудови та виміри. Обчислити площу даної фігури.
 Дані фігури – це: паралелограм, рівнобічна трапеція, прямокутна трапеція.

(поки учні групи В виконують своє завдання, учні групи А і Б виконують самоперевірку тестової роботи. В залежності від отриманих балів отримують слідуюче завдання з картки №2)
Вчитель: Хто поставив собі 9 балів – розв'язують задачу під літерою В, хто поставив 8 балів – розв'язують задачу під літерою Б, хто поставив 7 балів – розв 'язують задачу під літерою А. Розв 'язання даних задач оцінюється в 2 бали.
А хто поставив 6 і нижче балів – працюємо разом: За готовим скороченим записом скласти задачу та розв 'язати її.
    ЗАДАЧАТрикутник, а = 8см; в - ?, в 2 рази більша за а; с - ?, на 3 см менша за в 
                            Знайти: Р

(один учень працює біля дошки, всі інші – в зошиті)

Вчитель: А тепер, хто справився вже з додатковим завданням, слухаємо розв 'язок задач групи В.
(учні біля дошки пояснюють розв'язання своєї задачі)
Вчитель: Розв 'язуючи ці задачі, ви знайшли площі геометричних фігур, які ми будемо вивчати в 6 класі — паралелограм та трапеція.

IV. Підсумок уроку. Домашнє завдання:
Вчитель: Кожен учень групи А та Б уже знають свою оцінку – це ваш початковий капітал. А на скільки балів ви його підвищили, дізнаєтеся коли я перевірю ваші зошити.
А учні групи В сьогодні на уроці отримали такі оцінки: ....
Домашнє завдання буде слідуючим: Створити за допомогою геометричних фігур малюнок.
(вчитель збирає зошити)

V. Діагностика:
Вчитель: Вернемося на початок уроку. Вибравши геометричну фігуру, ви стали учасниками діагностики. Тепер я розповім про кожного з вас, які ви є і якими будете, коли станете дорослими, і все це пов 'язане з тим, яку фігуру ви вибрали.
ДІАГНОСТИКА:
-        Діти, які вибрали коло, слухайте про себе: доброзичливі, піклуються про
інших, але дещо нерішучі, балакучі, мають широке коло друзів.
-        Учні, які вибрали квадрат: охайні, підтягнутий вигляд, робоче місце
впорядковане, працелюбні, дотримуються правил та інструкцій.
-        Діти, які вибрали трикутник: зовнішній вигляд модний, прагнуть до
лідерства, влади, нетерплячі, люблять розваги.
-        Діти, які надали перевагу прямокутнику: всім цікавляться, збуджені,
уникають конфліктів, схильні до втрати речей, весь час знаходять нових
друзів.
-        Учні, які подружилися з ламаною: прагнуть до знань, але робоче місце в
безладді, не люблять паперової роботи, дотепні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий